Pochopenie nevyhnutnosti zmien, ich zdroje, dôvody pre zmeny, potreba riadenia priebehu zmien.
Naučia sa vykonať nevyhnutné kroky pre úspešné presadenie a realizáciu zmeny.
Naučia sa pripraviť zdôvodnenie zmeny, vyvolať potrebu zmeny a získať ľudí pre podporu zmeny.
Naučia sa zostaviť správny tím pre realizáciu zmeny, definovať roly a zodpovednosti v zmenovom tíme; zohľadniť rôznorodé záujmy zainteresovaných strán.
Naučia sa kvalitne naplánovať zmenu, jej výstupy, rozdeliť na zmysluplné úseky – etapy, ktoré sa dajú efektívne riadiť.
Naučia sa efektívne komunikovať pred a počas zmeny.
Pochopenie dôvodov pre odpor voči zmenám u zamestnancov, naučia sa prekonávať tento odpor účinne a motivujúcim spôsobom.
Spoznajú kľúčové kompetencie manažéra pre riadenie tímu počas zmeny.
Naučia sa merať a hodnotiť výkonnosť počas zmeny, udržať nasadenie a motiváciu.
Naučia sa urobiť také kroky, aby sa zmena stala nezvratnou po úspešnej implementácii.
Naučia sa riadiť riziká spojené so zmenami.
Obsahový rámec:
Zmena ako spôsob adaptácie na meniace sa prostredie
nevyhnutnosť zmien
zmena, manažment zmien
Pôvod zmien, dôvody pre zmenu
podmienky pre úspešnú realizáciu zmeny
dôvody zlyhania zmien
koncepty a modely pre riadenie zmeny (Lewin, Kotter,...)
Zdôvodnenie zmeny
zber a hodnotenie informácií, analýzy
analytické nástroje pre zdôvodnenie zmeny
dôvody, možnosti, alternatívy
prínos zmeny, náklady a riziká
identifikácia merateľných prínosov
vytvorenie rámca zmeny
Vytvorenie tímu pre zmenu
kombinácia kompetencií
zainteresované strany, ich záujmy a obavy
tímová dynamika
rozdelenie zodpovedností
nastavenie pravidiel spolupráce a rozhodovania
Plánovanie zmeny
vízia cieľového stavu
GAP analýza
výstupy – produkty
aktivity na dosiahnutie zmeny, závislosti
plánovanie zdrojov
zostavenie harmonogramu
plánovanie fungovania tímu – pravidlá spolupráce a komunikácie
delenie na etapy
definovanie faktorov úspechu, nastavenie kontrolných mechanizmov pre realizáciu
Komunikácia o zmene
komunikačný plán, pravidlá, formy, spôsob komunikácie voči rôznym stranám
oznámenie zmeny
postoje zamestnancov – dôvody odporu voči zmenám
prekonanie odporu – postup
Riziká komunikácie o zmene
Ľudia ako súčasť zmeny
postoj k zmene
emócie počas zmeny
presadzovanie zmeny
motivácia ľudí, nasadenie počas realizácie zmeny
Realizácia zmeny
potreba podpory počas celej zmeny
rola manažéra, zodpovednosti
kľúčové kompetencie pre riadenie zmeny
udržanie nasadenia, motivácia
Priebežné meranie a hodnotenie
krátkodobé a dlhodobé ciele
míľniky pre sledovanie postupu
merania, posudzovanie a hodnotenie
vizualizácia postupu
spätná väzba
určovanie priorít
preverenie platnosti pôvodných predpokladov pre zdôvodnenie zmeny
Ukotvenie zmeny
faktory úspechu a neúspechu zmien
zabezpečenie trvalej zmeny
dotiahnutie detailov
zaznamenanie skúseností, poznatkov a ponaučení, získaných počas zmeny