Dĺžka trvania kurzu:

10 dní
(100 hodín priameho tréningu)

Rozsah hodiny:

45 minút

Cieľová skupina:

  • Interní lektori
  • Špecialisti - podieľajúci sa na internom vzdelávaní

Lektorské zručnosti

Efekt pre účastníkov:

  • Naučia sa správne pripraviť svoju vzdelávaciu aktivitu vo vzťahu k vzdelávacím potrebám cieľovej skupiny, zvoliť vhodné formy a metódy výučby a pripraviť podporné materiály pre účastníkov.
  • Precvičia si vystupovanie pred skupinou v úlohe lektora, uvedomia si svoje silné stránky a priestor na zlepšenie.
  • Naučia sa pracovať interaktívne so skupinou, zapájať účastníkov vzdelávania do tvorivých aktivít.
  • Naučia sa zvládať nepríjemné otázky, náročné situácie a predchádzať im.
  • Naučia sa aktívne riadiť činnosť skupiny a priebeh vzdelávacej aktivity.
  • Získajú väčšiu istotu pri vystupovaní pred skupinou a sebavedomie v role lektora.

Obsahový rámec:

  • Rola lektora
    •  špecifiká vzdelávania dospelých
    •  spôsoby učenia sa dospelých
    •  vzdelávanie s využitím skúseností
    •  zaujatie a zapojenie účastníkov
  • Príprava vzdelávacej aktivity
    •  analýza vzdelávacích potrieb
    •  analýza cieľovej skupiny – účastníkov
    •  ciele vzdelávacej aktivity
    •  príprava štruktúry a obsahu
    •  voľba techník, metód; príprava pomôcok a študijných materiálov
  • Štruktúra vzdelávacej aktivity
    •  fázy, priebeh vzdelávania
    •  osvedčené princípy a postupy
    •  zásady pre dosiahnutie cieľa
    •  hodnotenie vzdelávacej aktivity
  • Vystupovanie lektora
    •  prezentácia
    •  komunikácia so skupinou
    •  neverbálna komunikácia
    •  kladenie otázok
  • Metódy a techniky práce so skupinou
    •  zapojenie a aktivita účastníkov
    •  vplyv aktivít na rozvoj znalostí a zručností
    •  hry a cvičenia na aktivizáciu účastníkov
       výklad s porozumením, použitie spätnej väzby
    •  brainstorming, hodnotenie a rozhodovanie v skupine
    •  moderovanie diskusie
    •  využitie pochvaly a kritiky
       príprava a tvorba modelových situácií, prípadových štúdií
    •  ukážky a praktické cvičenia vo vzdelávacej aktivite
  •  Techniky vizualizácie súvislostí a princípov
    •  diagram príčin a následkov (Ishikawa)
    •  myšlienkové mapy
    •  guľový blesk, technika šupiek
    •  analýza silového poľa
    •  SWOT analýza
  • Zvládanie náročných situácií počas vzdelávacích aktivít
    •  objektivita a nestrannosť lektora
    •  skupinová dynamika, neformálne autority
    •  správanie účastníkov, motivácia
    •  rôzne typy poslucháčov – účastníkov a prístup lektora
    •  zvládanie náročných otázok
    •  zvládanie námietok a kritiky
    •  motivácia lektora, relaxácia a psychohygiena